مجمع طلاب شهرستان رودبار-گیلان

پایگاه اطلاع رسانی ونشر آثار

مجمع طلاب شهرستان رودبار-گیلان

پایگاه اطلاع رسانی ونشر آثار

مجمع طلاب شهرستان رودبار-گیلان

روحانی، آن وقتی سخن نافذ خواهد داشت که عملاً نشان بدهد به زخارف دنیا بی‌اعتناست و آن حرصی که بر دلهای دنیاداران و دنیامداران حاکم است، بر او حاکم نیست. این را باید به مردم نشان بدهیم. روحانیت، در سایه‌ی پارسایی بود که این حیثیت و آبرو را پیدا کرد. این پارسایی و بی‌اعتنایی به دنیا و به زخارف، باید حفظ شود.

۱۳۶۹/۱۲/۲۲

قطره ای ازفضایل امیرالمومنین علیه السلام

جمعه, ۲۲ آبان ۱۳۹۴، ۱۱:۲۹ ب.ظ

حجت الاسلام کمیل رضائی:


فضائل مولانا اباالحسنین مولی الکونین یعسوب الدین قائد الغر المحجلین امیر المومنین علی بن ابی طالب علیه أفضل صلوات المصلین

ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻓﻠﺴﻔﻰ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻧﻔﺴﺎﻧﻴﺎﺕ ﻫﺮ ﻛﺴﻰ ﺷﺨﺼﻴﺖ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺗﺸﻜﻴﻞ ﻣﻴﺪﻫﺪ ﻭﻟﻰ ﺩﺭ ﺍﺻﻄﻼﺡ ﻋﻤﻮﻡ،ﺷﺨﺼﻴﺖ ﺍﺷﺨﺎﺹ ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﻇﻬﻮﺭ ﻭ ﺑﺮﻭﺯ ﺻﻔﺖ ﺧﺎﺻﻰ ﻣﺸﺨﺺ ﻭ ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻣﻴﮕﺮﺩﺩ ﻣﺜﻼ ﻛﺴﻰ ﻛﻪ ﺷﻢ ﻗﻮﻯ ﺩﺭ ﺍﻣﻮﺭ ﺳﻴﺎﺳﻰ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﺷﺨﺼﻴﺖ ﺳﻴﺎﺳﻰ ﻧﺎﻣﻴﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺍﮔﺮ ﻋﺎﻟﻢ ﻭ ﺩﺍﻧﺸﻤﻨﺪ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﻌﻨﻮﺍﻥ ﺷﺨﺼﻴﺖ ﻋﻠﻤﻰ ﺍﺯ ﻭﻯ ﻧﺎﻡ ﻣﻰ‏ﺑﺮﻧﺪ ﻭ ﭼﻮﻥ ﺩﺭ ﺭﻭﺍﻧﺸﻨﺎﺳﻰ ﺛﺎﺑﺖ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻧﻔﺴﺎﻧﻴﺎﺕ ﻭ ﺻﻔﺎﺕ ﺟﺴﻤﺎﻧﻰ ﺩﺭ ﻫﻤﺪﻳﮕﺮ ﺍﺛﺮ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻟﺬﺍ ﺑﺮﺍﻯ ﻣﻌﺮﻓﻰ ﻛﺎﻣﻞ ﺷﺨﺼﻴﺖ ﻫﺮ ﻓﺮﺩﻯ ﺑﺎﻳﺪ ﺻﻔﺎﺕ ﺟﺴﻤﺎﻧﻰ ﻭ ﺧﺼﻮﺻﻴﺎﺕ ﺭﻭﺣﻰ ﻭ ﺍﺧﻼﻗﻰ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺮﺭﺳﻰ ﻧﻤﻮﺩ.


ﺍﺯ ﻃﺮﻓﻰ ﺑﺮﺍﻯ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺻﻔﺎﺕ ﺟﺴﻤﻰ ﻭ ﺧﺼﺎﻝ ﺭﻭﺣﻰ ﺍﺷﺨﺎﺹ ﺑﺎﻳﺪ ﺍﺯ ﺭﻭﺵ ﻣﻌﻤﻮﻝ ﺩﺭ ﻋﻠﻮﻡ ﻃﺒﻴﻌﻰ ﻳﻌﻨﻰ ﺍﺯ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﻭ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻧﻤﻮﺩ ﺯﻳﺮﺍ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﻧﻔﺴﺎﻧﻴﺎﺕ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺧﻮﺩ ﻧﻔﺲ ﻏﻴﺮ ﻗﺎﺑﻞ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻭ ﻣﺠﻬﻮﻝ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻓﻘﻂ ﺍﺯ ﺁﺛﺎﺭ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﻴﺘﻮﺍﻥ ﺑﻮﺟﻮﺩﺷﺎﻥ ﭘﻰ ﺑﺮﺩ.


ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺷﻨﺎﺳﺎﺋﻰ ﻣﺎ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺷﺨﺼﻴﺖ ﺍﺷﺨﺎﺹ ﺍﻋﻢ ﺍﺯ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺍﻳﻦ ﺷﻨﺎﺳﺎﺋﻰ ﺳﻄﺤﻰ ﻭ ﻳﺎ ﻋﻠﻤﻰ ﺑﺎﺷﺪ ﻣﻨﻮﻁ ﺑﺪﺍﺭﺍ ﺑﻮﺩﻥ ﺻﻔﺎﺕ ﻣﺸﺎﺑﻬﻰ ﺍﺯ ﺻﻔﺎﺕ ﺻﺎﺣﺐ ﺷﺨﺼﻴﺖ ﺍﺳﺖ ﺑﻌﺒﺎﺭﺕ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺯ ﻃﺮﻳﻖ ﺣﺎﻻﺕ ﺩﺭﻭﻧﻰ ﺧﻮﺩ ﺑﻜﻴﻔﻴﺎﺕ ﻧﻔﺴﺎﻧﻰ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﻧﻴﺰ ﭘﻰ ﻣﻰ‏ﺑﺮﺩ ﻭ ﻫﻤﻴﻦ ﺭﻭﺵ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﺁﻻﻡ ﻭ ﻟﺬﺍﻳﺬ ﺟﺴﻤﺎﻧﻰ ﻧﻴﺰ ﺻﺎﺩﻕ ﻣﻴﺒﺎﺷﺪ ﻫﻨﮕﺎﻣﻴﻜﻪ ﺁﺩﻣﻰ ﺍﺯ ﻓﻮﺕ ﻧﺰﺩﻳﻜﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﻣﺘﺄﺛﺮ ﻣﻴﺸﻮﺩ ﻭ ﻳﺎ ﺍﺯ ﺩﺭﺩ ﻋﻀﻮﻯ ﻧﺎﻟﻪ‏ﻣﻴﻜﻨﺪ ﺗﺄﺛﺮ ﻭ ﺩﺭﺩ ﺳﺎﻳﺮﻳﻦ ﻧﻴﺰ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻭ ﻗﺎﺑﻞ ﺍﺩﺭﺍﻙ ﻣﻴﺒﺎﺷﺪ.


ﺍﺯ ﻃﺮﻓﻰ ﻛﻴﻔﻴﺎﺕ ﻧﻔﺴﺎﻧﻰ ﻫﺮ ﻛﺴﻰ ﻣﻨﺤﺼﺮ ﺑﺨﻮﺩ ﺍﻭ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺗﺸﻜﻴﻞ ﻳﻚ ﺳﻠﺴﻠﻪ ﻭﺍﺣﺪﻯ ﺭﺍ ﻣﻴﺪﻫﻨﺪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﺻﻄﻼﺡ ﺭﻭﺍﻧﺸﻨﺎﺳﻰ ﺁﻧﺮﺍ ﻭﺣﺪﺕ ﮔﻮﻳﻨﺪ ﻭ ﺍﻳﻦ ﻭﺣﺪﺕ ﺩﺭ ﻃﻮﻝ ﺯﻣﺎﻥ ﻣﺤﻔﻮﻅ ﻣﺎﻧﺪﻩ ﻭ ﻫﻮﻳﺖ ﺷﺨﺺ ﺭﺍ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﻴﺪﻫﺪ.


ﺑﺎ ﺩﺭ ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﻧﻜﺎﺕ ﻣﻌﺮﻭﺿﻪ ﺍﮔﺮ ﻣﺎ ﺑﺨﻮﺍﻫﻴﻢ ﺷﺨﺼﻴﺖ ﻋﻠﻰ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﺭﺍ ﭼﻪ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﺻﻔﺎﺕ ﺟﺴﻤﺎﻧﻰ ﻭ ﭼﻪ ﺍﺯ ﻟﺤﺎﻅ ﻣﻠﻜﺎﺕ ﻧﻔﺴﺎﻧﻰ ﻣﻮﺭﺩ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﻴﻢ ﺑﻴﻚ ﺍﺷﻜﺎﻝ ﻣﻬﻢ ﻭ ﻻ ﻳﻨﺤﻠﻰ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩ ﺧﻮﺍﻫﻴﻢ ﻧﻤﻮﺩ ﺯﻳﺮﺍ ﺳﺠﺎﻳﺎﻯ ﺍﺧﻼﻗﻰ ﻭ ﺻﻔﺎﺕ ﺧﺠﺴﺘﻪ ﻭ ﻋﺎﻟﻴﻪ ﻋﻠﻰ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺭﻭﺡ ﺑﺰﺭﮒ ﺍﻭ ﻧﻬﻔﺘﻪ ﺑﻮﺩ ﺑﺮﺍﻯ ﻣﺎ ﻣﺠﻬﻮﻝ ﺍﺳﺖ.


ﻋﻠﻰ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﺑﺸﺮ ﺑﻮﺩ ﻭﻟﻰ ﺧﺼﻮﺻﻴﺎﺕ ﻭﺟﻮﺩ ﺍﻭ ﺩﺭ ﻫﻴﭻ ﺑﺸﺮﻯ ﺩﻳﺪﻩ ﻧﺸﺪﻩ ﺍﺳﺖ،ﻛﺎﺭﻫﺎﻯ ﺁﻧﺤﻀﺮﺕ ﺷﺒﻴﻪ ﺳﺎﻳﺮ ﻣﺮﺩﻡ ﻧﺒﻮﺩ ﺗﺎ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﺘﻮﺍﻧﻨﺪ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺑﺎ ﻧﻔﺲ ﺧﻮﺩ ﺑﺸﻨﺎﺳﻨﺪ ﺑﻠﻜﻪ ﺍﻭ ﻣﻈﻬﺮ ﺍﻟﻌﺠﺎﻳﺐ ﻭ ﺍﻟﻐﺮﺍﻳﺐ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺗﻤﺎﻡ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺑﺸﺮ ﺭﺍ ﺩﺭ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﻭ ﺁﻳﻨﺪﻩ ﻣﺒﻬﻮﺕ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻭ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻧﻤﻮﺩ !


ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻭ ﺍﻓﻌﺎﻝ ﺍﻭ ﻛﻼ ﺧﺎﺭﻕ ﺍﻟﻌﺎﺩﻩ ﻭ ﻋﺠﻴﺐ ﺑﻮﺩ،ﻛﺴﻰ ﻛﻪ ﺯﻭﺭﻣﻨﺪ ﻭ ﺗﻮﺍﻧﺎ ﺑﺎﺷﺪ ﺗﺴﻠﻴﻢ ﺩﻳﮕﺮﻯ ﻧﻤﻴﺸﻮﺩ ﻭ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺍﺟﺤﺎﻑ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺻﺒﺮ ﻭ ﺗﺤﻤﻞ ﻧﻤﻴﻜﻨﺪ ﺯﻳﺮﺍ ﺻﺒﺮ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻋﺠﺰ ﺍﺳﺖ ﻧﻪ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺗﻮﺍﻧﺎﺋﻰ ﺍﻣﺎ ﻋﻠﻰ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﺩﺭ ﻛﻤﺎﻝ ﻗﺪﺭﺕ ﻭ ﻧﻴﺮﻭ ﻧﻬﺎﻳﺖ ﺻﺒﺮ ﻭ ﺣﻠﻢ ﺭﺍ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﻳﻦ ﻋﻤﻞ ﺭﺍ ﺟﺰ ﺍﻋﺠﺎﺯ ﺑﭽﻪ ﻣﻴﺘﻮﺍﻥ ﺗﻌﺒﻴﺮ ﻧﻤﻮﺩ؟


ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﻛﺴﻰ ﻛﻪ ﺍﺩﻳﺐ ﻭ ﺧﻮﺵ ﻗﺮﻳﺤﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﻓﺎﻗﺪ ﺻﻔﺖ ﺭﺯﻣﺠﻮﺋﻰ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺑﺪﺭﺩ ﺻﺤﻨﻪ ﻛﺎﺭ ﺯﺍﺭ ﻧﻤﻴﺨﻮﺭﺩ ﺍﻣﺎ ﻋﻠﻰ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﺍﺩﻳﺐ ﻭ ﺧﻄﻴﺐ ﻣﻨﺤﺼﺮ ﺑﻔﺮﺩ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺩﺭ ﻋﻴﻦ ﺣﺎﻝ ﺩﻝ ﻭ ﺯﻫﺮﻩ ﺷﺠﻌﺎﻥ ﻋﺮﺏ ﺩﺭ ﻣﻴﺪﺍﻧﻬﺎﻯ ﺟﻨﮓ ﺍﺯ ﺗﺮﺱ ﻭ ﻫﻴﺒﺖ ﺍﻭ ﺫﻭﺏ ﻣﻴﮕﺮﺩﻳﺪ.


ﺳﻴﺪ ﺭﺿﻰ (ﺭﺣﻤﺔ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ) ﺩﺭ ﻣﻘﺪﻣﻪ ﻧﻬﺞ ﺍﻟﺒﻼﻏﻪ ﻣﻴﮕﻮﻳﺪ ﺍﮔﺮ ﻛﺴﻰ ﺩﺭ ﺧﻄﺒﻪ‏ﻫﺎ ﻭ ﻛﻠﻤﺎﺕ ﻋﻠﻰ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﺑﺪﻭﻥ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺁﻧﺤﻀﺮﺕ ﺭﺍ ﺑﺸﻨﺎﺳﺪ ﺗﺄﻣﻞ ﻭ ﺍﻧﺪﻳﺸﻪ ﻧﻤﺎﻳﺪ ﻳﻘﻴﻨﺎ ﭼﻨﻴﻦ ﺗﺼﻮﺭ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻛﺮﺩ ﻛﻪ ﮔﻮﻳﻨﺪﻩ ﺍﻳﻦ ﺳﺨﻨﺎﻥ ﺑﺎﻳﺪ ﻛﺴﻰ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻣﺮﺩﻡ ﻛﻨﺎﺭﻩ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻭ ﺟﺰ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﻭ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﺎﻣﻮﺭ ﻣﻌﻨﻮﻯ ﻭ ﺍﺧﻼﻗﻰ ﺑﭽﻴﺰ ﺩﻳﮕﺮﻯ ﺍﻫﺘﻤﺎﻡ ﻧﻮﺭﺯﺩ،ﻭ ﻫﺮﮔﺰ ﺗﺼﻮﺭ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﻛﺮﺩ ﮔﻮﻳﻨﺪﻩ ﺍﻳﻦ ﺳﺨﻨﺎﻥ ﻛﺴﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺷﻤﺸﻴﺮﺵ ﺧﻮﻥ ﭼﻜﻴﺪﻩ ﻭ ﭼﻪ ﺑﺴﺎ ﻛﻪ ﻳﻜﺘﻨﻪ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺍﻣﻮﺍﺝ ﺧﺮﻭﺷﺎﻥ ﺩﺭﻳﺎﻯ ﺳﭙﺎﻩ ﻏﻮﻃﻪ‏ﻭﺭ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﻳﻦ ﺍﺯﻓﻀﺎﺋﻞ ﻋﺠﻴﺒﻪ ﺁﻧﺤﻀﺮﺕ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺟﻤﻊ ﺑﻴﻦ ﺍﺿﺪﺍﺩ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.


ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺍﺑﻦ ﺍﺑﻰ ﺍﻟﺤﺪﻳﺪ ﺩﺭ ﺷﺮﺡ ﻧﻬﺞ ﺍﻟﺒﻼﻏﻪ ﻣﻴﻨﻮﻳﺴﺪ ﻛﻪ ﻣﺎ ﻫﺮﮔﺰ ﺷﺠﺎﻉ ﺑﺨﺸﻨﺪﻩ‏ﺍﻯ ﻧﺪﻳﺪﻩ‏ﺍﻳﻢ،ﺁﻧﮕﺎﻩ ﻃﻠﺤﻪ ﻭ ﺯﺑﻴﺮ ﻭ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻠﻪ ﺑﻦ ﺯﺑﻴﺮ ﻭ ﻋﺒﺪ ﺍﻟﻤﻠﻚ ﺑﻦ ﻣﺮﻭﺍﻥ ﺭﺍ ﻧﺎﻡ ﻣﻰ‏ﺑﺮﺩ ﻛﻪ ﺍﻳﻨﻬﺎ ﺷﺠﺎﻉ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻭﻟﻰ ﺑﺨﻞ ﻭ ﺣﺮﺹ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ ﺍﻣﺎ ﺷﺠﺎﻋﺖ ﻭ ﺳﺨﺎﻭﺕ ﺍﻣﻴﺮ ﺍﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ ﻋﻠﻰ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻣﻌﻠﻮﻡ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﭽﻪ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﻳﻦ ﺍﺯ ﺍﺣﻮﺍﻝ ﻋﺠﻴﺒﻪ ﻭ ﺍﻭﺻﺎﻑ ﻣﺨﺼﻮﺻﻪ ﺁﻧﺤﻀﺮﺕ ﺍﺳﺖ.


ﺑﺮ ﻫﻤﮕﺎﻥ ﻣﻌﻠﻮﻡ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺷﺨﺎﺹ ﻓﺮﻭﺗﻦ ﻭ ﻣﺘﻮﺍﺿﻊ ﻓﺎﻗﺪ ﻫﻴﺒﺖ ﻭ ﻭﻗﺎﺭ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺑﻌﻠﺖ ﺗﻮﺍﺿﻌﺸﺎﻥ ﻛﺴﻰ ﻣﺮﻋﻮﺏ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﻤﻴﮕﺮﺩﺩ ﻭﻟﻰ ﻋﻠﻰ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﺑﺎ ﻛﻤﺎﻝ ﺗﻮﺍﺿﻊ ﻭ ﺷﻜﺴﺘﻪ ﻧﻔﺴﻰ ﻛﻪ ﺣﺘﻰ ﺭﻭﻯ ﺧﺎﻛﻬﺎ ﻧﺸﺴﺘﻪ ﻭ ﺍﺑﻮ ﺗﺮﺍﺑﺶ ﻣﻴﮕﻔﺘﻨﺪ ﭼﻨﺎﻥ ﻫﻴﺒﺖ ﻭ ﺭﻋﺐ ﻭ ﺷﻜﻮﻫﻰ ﺩﺍﺷﺖ ﻛﻪ ﺩﻝ ﺷﻴﺮ ﺭﺍ ﺁﺏ ﻣﻴﻜﺮﺩ ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ ﺭﻭﺯﻯ ﻣﻌﺎﻭﻳﻪ ﺑﻘﻴﺲ ﺑﻦ ﺳﻌﺪ ﮔﻔﺖ ﺧﺪﺍ ﺭﺣﻤﺖ ﻛﻨﺪ ﺍﺑﻮﺍﻟﺤﺴﻦ ﺭﺍ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺧﻨﺪﺍﻥ ﻭ ﺧﻮﺵ ﻃﺒﻊ ﺑﻮﺩ،ﻗﻴﺲ ﮔﻔﺖ ﺑﺨﺪﺍ ﺳﻮﮔﻨﺪ ﺑﺎ ﺁﻥ ﺷﻜﻔﺘﮕﻰ ﻭ ﺧﻨﺪﺍﻧﻰ ﻫﻴﺒﺘﺶ ﺍﺯ ﻫﻤﮕﺎﻥ ﻓﺰﻭﻥ‏ﺗﺮ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺁﻥ ﻫﻴﺒﺖ ﺗﻘﻮﻯ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺁﻧﺠﻨﺎﺏ ﺩﺍﺷﺖ ﻧﻪ ﻣﺜﻞ ﻫﻴﺒﺘﻰ ﻛﻪ ﺍﺭﺍﺫﻝ ﻭ ﺍﻭﺑﺎﺵ ﺷﺎﻡ ﺍﺯ ﺗﻮ ﺩﺍﺭﻧﺪ.


ﺍﻳﻦ ﻣﻄﻠﺐ ﻧﻴﺰ ﺑﺪﻳﻬﻰ ﻭ ﻣﺴﻠﻢ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺩﺭ ﺻﻔﺘﻰ ﻭ ﻳﺎ ﺩﺭ ﺣﺮﻓﻪ‏ﺍﻯ ﻣﺘﺨﺼﺺ ﺑﺎﺷﺪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺣﺮﻓﻪ ﻭ ﻓﻦ ﻣﺨﺼﻮﺹ ﺑﺮ ﻛﺲ ﺩﻳﮕﺮﻯ ﻛﻪ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﻛﻠﻰ ﻭ ﻋﻤﻮﻣﻰ ﺩﺭ ﭼﻨﺪ ﻓﻦ ﻭ ﺣﺮﻓﻪ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﻓﻀﻴﻠﺖ ﻭ ﺍﺭﺟﺤﻴﺖ ﺩﺍﺭﺩ ﻣﺜﻼ ﻳﻚ ﭘﺰﺷﻚ ﻣﺘﺨﺼﺺ ﺩﺭ ﺑﻴﻤﺎﺭﻳﻬﺎﻯ ﻗﻠﺒﻰ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻣﻌﺎﻟﺠﻪ ﺁﻥ ﻋﻀﻮ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻳﻚ ﭘﺰﺷﻚ ﻋﻤﻮﻣﻰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺳﺎﻳﺮ ﺩﺳﺘﮕﺎﻫﻬﺎﻯ ﺑﺪﻥ ﻣﻦ ﺟﻤﻠﻪ ﻗﻠﺐ ﻫﻢ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﻛﻠﻰ ﺩﺍﺭﺩ ﻣﻬﺎﺭﺕ ﻭ ﺑﺮﺗﺮﻯ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺷﺖ ﺑﻌﺒﺎﺭﺕ ﺩﻳﮕﺮ ﻫﺮ ﺫﻭ ﻓﻨﻮﻧﻰ ﻣﻐﻠﻮﺏ ﺫﻭ ﻓﻦ ﺍﺳﺖ ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ ﮔﻮﻳﻨﺪ.


ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﻛﻪ ﺫﻭ ﻓﻨﻮﻧﻰ ﺍﻣﺎ 

ﺫﻭ ﻓﻦ ﺯ ﺫﻭﻓﻨﻮﻥ ﺑﺴﻰ ﺑﻪ


ﻭﻟﻰ ﻓﻘﻂ ﻋﻠﻰ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺑﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺍ ﺑﻮﺩﻥ ﻛﻠﻴﻪ ﺻﻔﺎﺕ ﻛﻤﺎﻟﻴﻪ ﻭ ﻓﻀﺎﺋﻞ ﻧﻔﺴﺎﻧﻰ ﺩﺭ ﻫﺮ ﻳﻚ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﻴﺰ ﺳﺮﺁﻣﺪ ﻫﻤﮕﺎﻥ ﺑﻮﺩﻩ ﻭﺍﺣﺪﻯ ﺭﺍ ﻳﺎﺭﺍﻯ ﺑﺮﺍﺑﺮﻯ ﻭ ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺩﺭ ﻫﻴﭽﻴﻚ ﺍﺯ ﺻﻔﺎﺕ ﻣﺰﺑﻮﺭ ﺑﺎ ﺍﻭ ﻧﺒﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.


ﻧﻴﺮﻭ ﻭ ﺍﻧﺮﮊﻯ ﺑﺪﻥ ﺩﺭ ﺍﺛﺮ ﺟﺬﺏ ﻣﻮﺍﺩ ﻏﺬﺍﺋﻰ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﻴﮕﻴﺮﺩ ﻭ ﺍﮔﺮ ﻧﻴﺮﻭ ﻭ ﻛﺎﻟﺮﻯ ﺣﺎﺻﻠﻪ ﺍﺯ ﻏﺬﺍ ﻛﻤﺘﺮ ﺍﺯ ﺍﻧﺮﮊﻯ ﻣﺼﺮﻑ ﺷﺪﻩ ﺑﺪﻥ ﺑﺎﺷﺪ ﺗﻦ ﺁﺩﻣﻰ ﺿﻌﻴﻒ ﻭ ﺭﻧﺠﻮﺭ ﮔﺮﺩﺩ ﻭﺑﺸﻬﺎﺩﺕ ﻋﻤﻮﻡ ﻣﻮﺭﺧﻴﻦ ﺧﻮﺭﺍﻙ ﻋﻠﻰ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻣﻨﺤﺼﺮ ﺑﻨﺎﻥ ﺟﻮﻳﻨﻰ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ ﺳﻪ ﻟﻘﻤﻪ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻧﻤﻴﺨﻮﺭﺩ ﻭﻟﻰ ﻧﻴﺮﻭﻯ ﺑﺎﺯﻭﻯ ﺍﻭ ﺗﻮﺍﻧﺴﺖ ﺩﺭﺏ ﺧﻴﺒﺮ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺑﻴﺦ ﻭ ﺑﻦ ﺑﺮ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻣﺮﺣﺐ ﺧﻴﺒﺮﻯ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺿﺮﺑﺘﻰ ﺑﺨﺎﻙ ﺍﻓﻜﻨﺪﻩ ﻭ ﻫﻤﮕﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺘﺤﻴﺮ ﻭ ﺗﻌﺠﺐ ﻭﺍﺩﺍﺭﺩ ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ ﺧﻮﺩ ﺁﻧﺤﻀﺮﺕ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ:


ﺁﻧﻜﺲ ﻛﻪ ﻧﺎﻥ ﺟﻮﻳﻦ ﻣﺮﺍ ﺩﺭ ﺳﻔﺮﻩ ﺩﻳﺪ ﺗﻌﺠﺐ ﻛﺮﺩ ﻛﻪ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﻧﺎﻥ ﺟﻮﻳﻦ ﺑﺮ ﻟﺸﮕﺮﻯ ﺍﻧﺒﻮﻩ ﺣﻤﻠﻪ ﻣﻴﻜﻨﻢ ﻭ ﺳﭙﺎﻫﻰ ﺭﺍ ﺑﺘﻨﻬﺎﺋﻰ ﺩﺭ ﻫﻢ ﻣﻴﺸﻜﻨﻢ!


ﻭ ﺑﺎﺯ ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻛﻪ ﺷﺠﺎﻉ ﻭ ﺧﻮﻧﺮﻳﺰ ﻭ ﻣﺮﺩ ﺟﻨﮓ ﻭ ﺷﻤﺸﻴﺮ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻓﺎﻗﺪ ﻏﺮﻳﺰﻩ ﺗﺮﺣﻢ ﻭ ﻋﺎﻃﻔﻪ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﻗﻠﺐ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺗﻴﺮﮔﻰ ﻭ ﻗﺴﺎﻭﺕ ﻓﺮﺍ ﻣﻴﮕﻴﺮﺩ ﺟﺰ ﻋﻠﻰ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻛﻪ ﺍﺑﻄﺎﻝ ﻭ ﺷﺠﻌﺎﻥ ﻋﺮﺏ ﺭﺍ ﻃﻌﻤﻪ ﺷﻤﺸﻴﺮ ﺧﻮﺩ ﻣﻴﻜﺮﺩ ﻭ ﺩﺭ ﻋﻴﻦ ﺣﺎﻝ ﭼﻨﺎﻥ ﺭﻗﺖ ﻗﻠﺐ ﻭ ﻋﺎﻃﻔﻪ ﺩﺍﺷﺖ ﻛﻪ ﺍﺯ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﺣﺎﻝ ﺑﻴﻨﻮﺍﻳﺎﻥ ﺍﻧﺪﻭﻫﮕﻴﻦ ﻣﻴﺸﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺩﻳﺪﻥ ﻃﻔﻞ ﻳﺘﻴﻤﻰ ﺍﺷﮓ ﭼﺸﻤﺶ ﺟﺎﺭﻯ ﻣﻴﮕﺸﺖ،ﭼﻪ ﺧﻮﺏ ﮔﻔﺘﻪ ﮔﻮﻳﻨﺪﻩ ﺍﻳﻦ ﺷﻌﺮ :


ﺍﺳﺪ ﺍﻟﻠﻪ ﺍﺫﺍ ﺻﺎﻝ ﻭ ﺻﺎﺡ‏ 

ﺍﺑﻮ ﺍﻻﻳﺘﺎﻡ ﺍﺫﺍ ﺟﺎﺩ ﻭ ﺑﺮ


(ﻣﻮﻗﻌﻰ ﻛﻪ ﺣﻤﻠﻪ ﻣﻴﻜﺮﺩ ﻭ ﺻﻴﺤﻪ ﻣﻴﺰﺩ ﺷﻴﺮ ﺧﺪﺍ ﺑﻮﺩ ﻭ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺟﻮﺩ ﻭ ﺍﺣﺴﺎﻥ ﭘﺪﺭ ﻳﺘﻴﻤﺎﻥ ﺑﻮﺩ) .


ﻭ ﺍﺯ ﺍﻳﻨﺠﺎ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺁﻧﺤﻀﺮﺕ ﺭﺍ ﺍﻋﺠﻮﺑﺔ ﺍﻟﻌﺠﺎﻳﺐ ﮔﻔﺘﻪ‏ﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﻣﺒﺎﺭﻛﺶ ﻣﺠﻤﻊ ﺍﺿﺪﺍﺩ ﻭ ﺻﻔﺎﺕ ﻣﺘﺒﺎﻳﻦ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺍﻳﻦ ﺧﻮﺩ ﻣﻌﺠﺰﻩ ﺑﺰﺭﮔﻰ ﺍﺳﺖ ﺯﻳﺮﺍ ﻛﻪ ﺑﻈﺎﻫﺮ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻣﻨﻄﻖ ﺍﺟﺘﻤﺎﻉ ﺿﺪﻳﻦ ﻭ ﻧﻘﻴﻀﻴﻦ ﻣﺤﺎﻝ ﺍﺳﺖ.


ﺩﺍﻧﺸﻤﻨﺪﺍﻥ ﻃﺒﻴﻌﻰ ﻭ ﻋﻠﻤﺎﻯ ﻋﻠﻢ ﺍﻟﻨﻔﺲ ﺛﺎﺑﺖ ﻛﺮﺩﻩ‏ﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﻣﻐﺰ ﺁﺩﻣﻰ ﻣﺮﻛﺰ ﺍﺩﺍﺭﻛﺎﺕ ﻭ ﺗﻌﻘﻼﺕ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﺑﻨﺎﺣﻴﻪ‏ﺍﻯ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺁﺳﻴﺐ ﺑﺮﺳﺪ ﺩﺭ ﻃﺮﺯ ﺗﻌﻘﻞ ﻭ ﺍﺩﺭﺍﻙ ﻭ ﺑﺨﺼﻮﺹ ﺩﺭ ﻗﻮﻩ ﺣﺎﻓﻈﻪ ﻭ ﺑﺎﻳﮕﺎﻧﻰ ﺫﻫﻦ ﺍﺧﺘﻼﻻﺗﻰ ﭘﺪﻳﺪ ﻣﻴﺂﻳﺪ ﻛﻪ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻔﺮﺍﻣﻮﺷﻰ ﻭ ﻫﺬﻳﺎﻥ ﻭ ﭘﺮﺕ ﮔﻮﺋﻰ ﻭ ﺍﻣﺜﺎﻝ ﺁﻧﻬﺎ ﻣﻴﺸﻮﺩ،ﺑﺎ ﻗﺒﻮﻝ ﺍﻳﻦ ﻣﻄﻠﺐ ﭼﻪ ﺍﻋﺠﺎﺯﻯ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺑﺎﻻﺗﺮ ﻛﻪ ﻭﻗﺘﻰ ﻓﺮﻕ ﻣﺒﺎﺭﻙ ﻋﻠﻰ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﺍﺯ ﺷﻤﺸﻴﺮ ﺯﻫﺮ ﺁﻟﻮﺩ ﺍﺑﻦ ﻣﻠﺠﻢ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﻠﻌﻨﺔ ﺷﻜﺎﻓﺘﻪ ﮔﺮﺩﻳﺪ ﻣﻐﺰ ﻣﺘﻼﺷﻰ ﻭ ﻣﺴﻤﻮﻡ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺍﺻﻼ ﻣﻐﺰﻯ ﺑﺎﻗﻰ ﻧﻤﺎﻧﺪﻩ ﺑﻮﺩ ﺗﺎ ﻣﺮﻛﺰ ﺍﺩﺭﺍﻛﺎﺕ ﻭ ﺗﻌﻘﻼﺕ ﺑﺎﺷﺪ ﻭﻟﻰ ﺁﻧﺤﻀﺮﺕ ﺑﺎ ﻫﻤﺎﻧﺤﺎﻝ ﻣﻴﻔﺮﻣﻮﺩ ﺳﻠﻮﻧﻰ ﻗﺒﻞ ﺍﻥ ﺗﻔﻘﺪﻭﻧﻰ!ﻭ ﺳﺨﻨﺎﻥ ﮔﻬﺮﺑﺎﺭﻯ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻭﺻﻴﺖ‏ﻫﺎﻯ ﺧﻮﺩ ﻓﺮﻣﻮﺩ ﺣﺎﻭﻯ ﻧﻜﺎﺕ ﻋﻠﻤﻰ ﻭ ﺍﺧﻼﻗﻰ ﺑﻮﺩﻩ ﻭﺑﺎ ﺧﻄﺒﻪ‏ﻫﺎﻯ ﺩﻳﮕﺮ ﺍﻭ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﺳﻼﻣﺖ ﻭ ﺗﻨﺪﺭﺳﺘﻰ ﺍﻳﺮﺍﺩ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻮﭼﻜﺘﺮﻳﻦ ﻓﺮﻗﻰ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﺑﺎﺯ ﻋﺠﺐ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺿﻤﻦ ﻣﻮﻋﻈﻪ ﻭ ﻭﺻﻴﺖ ﮔﺎﻫﻰ ﺑﺤﺎﻟﺖ ﺍﻏﻤﺎﺀ ﻭ ﺑﻴﻬﻮﺷﻰ ﻣﻴﺎﻓﺘﺎﺩ ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺑﻬﻮﺵ ﺁﻣﺪﻥ ﺩﻧﺒﺎﻟﻪ ﻣﻄﻠﺐ ﺭﺍ ﺑﻴﺎﻥ ﻣﻴﻔﺮﻣﻮﺩ ﺑﺪﻭﻥ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻛﻮﭼﻜﺘﺮﻳﻦ ﺗﻐﻴﻴﺮﻯ ﺩﺭ ﺍﺳﻠﻮﺏ ﻛﻠﻤﺎﺕ ﻭ ﺍﻟﻔﺎﻅ ﻭ ﻳﺎ ﺩﺭ ﺍﺭﺗﺒﺎﻁ ﻣﻌﺎﻧﻰ ﻭ ﻣﻀﺎﻣﻴﻦ ﺁﻧﻬﺎ ﺑﻮﺟﻮﺩ ﺁﻣﺪﻩ ﺑﺎﺷﺪ!!


ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﻫﻤﭽﻨﺎﻧﻜﻪ ﺩﺭ ﻣﻘﺪﻣﻪ ﺍﻳﻦ ﻓﺼﻞ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﮔﺮﺩﻳﺪ ﺷﺮﺡ ﻭ ﺗﻮﺻﻴﻒ ﺷﺨﺼﻴﺖ ﻋﻠﻰ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﺍﺯ ﻋﻬﺪﻩ ﺗﻘﺮﻳﺮ ﻫﻤﮕﺎﻥ ﺧﺎﺭﺝ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻭ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﺍﻭ ﺑﺎﻗﻴﺎﺳﺎﺕ ﻣﺎ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻔﻬﻴﻢ ﻧﻤﻴﺒﺎﺷﺪ.ﻟﺬﺍ ﺑﻘﻮﻝ ﻣﻮﻟﻮﻯ ﺑﺎﻳﺪ ﻛﺎﺭ ﭘﺎﻛﺎﻥ ﺭﺍ ﻗﻴﺎﺱ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﻧﮕﻴﺮﻳﻢ ﻭ ﺑﻠﻜﻪ ﺑﻌﺠﺰ ﻭ ﻧﺎﺗﻮﺍﻧﻰ ﺧﻮﺩ ﺍﺯ ﺩﺭﻙ ﻫﻮﻳﺖ ﻭ ﺷﺨﺼﻴﺖ ﻋﻠﻰ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﺍﻗﺮﺍﺭ ﻛﻨﻴﻢ ﻛﻪ ﺍﻓﻜﺎﺭ ﻛﻮﭼﻚ ﻣﺎ ﻗﺎﺑﻠﻴﺖ ﺩﺭﻙ ﻭﺍﻗﻌﻴﺖ ﺁﻧﺮﺍ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺷﺖ.


ﻣﻄﺎﻟﺒﻰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻓﺼﻮﻝ ﺁﻳﻨﺪﻩ ﺑﺮﺍﻯ ﻣﻌﺮﻓﻰ ﻭ ﻧﻤﺎﻳﺎﻧﺪﻥ ﺷﺨﺼﻴﺖ ﺁﻧﺤﻀﺮﺕ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻤﻨﺎﻗﺐ ﻭ ﻣﻜﺎﺭﻡ ﺍﺧﻼﻗﻰ ﺍﻭ ﻧﮕﺎﺷﺘﻪ ﻣﻴﺸﻮﺩ ﺑﺮﺍﻯ ﺍﻗﻨﺎﻉ ﺫﻫﻦ ﻣﺎ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﻻ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺷﺨﺼﻴﺖ ﻭﺍﻗﻌﻰ ﻋﻠﻰ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﻧﻪ ﺯﺑﺎﻥ ﺭﺍ ﻳﺎﺭﺍﻯ ﮔﻔﺘﻦ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻧﻪ ﻗﻠﻢ ﺭﺍ ﺗﻮﺍﻧﺎﺋﻰ ﻧﻮﺷﺘﻦ ﺯﻳﺮﺍ ﺁﻧﺠﻨﺎﺏ ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻡ ﻓﻀﺎﺋﻞ ﺍﺧﻼﻗﻰ ﻭ ﻣﻠﻜﺎﺕ ﻧﻔﺴﺎﻧﻰ ﻭﺍﺭﺙ ﻧﺒﻰ ﺍﻛﺮﻡ ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﺑﺂﻥ ﻛﻮﻩ ﻣﺮﺗﻔﻊ ﻭ ﺑﻠﻨﺪﻯ ﻣﺎﻧﺪ ﻛﻪ ﻃﺎﻳﺮ ﺧﻴﺎﻝ ﺑﻘﻠﻪ ﺁﻥ ﭘﺮﻭﺍﺯ ﻧﺘﻮﺍﻧﺪ ﻧﻤﻮﺩ ﻭ ﭼﻮﻥ ﺍﻗﻴﺎﻧﻮﺱ ﮊﺭﻓﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻏﻮﺍﺹ ﺍﻧﺪﻳﺸﻪ ﺭﺍ ﻗﺪﺭﺕ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻘﻌﺮ ﺁﻥ ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ ﺑﺪﻳﻨﺠﻬﺖ ﭘﻴﻐﻤﺒﺮ ﺻﻠﻰ ﺍﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺑﻌﻠﻰ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﺧﻄﺎﺏ ﻓﺮﻣﻮﺩ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺳﺰﺍﻭﺍﺭ ﻣﻌﺮﻓﺘﺶ ﻛﺴﻰ ﺟﺰ ﻣﻦ ﻭ ﺗﻮ ﻧﺸﻨﺎﺧﺖ ﻭ ﺗﺮﺍ ﻧﻴﺰ ﭼﻨﺎﻧﻜﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﻭ ﺷﺎﻳﺪ ﻛﺴﻰ ﺟﺰ ﺧﺪﺍ ﻭ ﻣﻦ ﻧﺸﻨﺎﺧﺖ:


ﻳﺎ ﻋﻠﻰ ﻣﺎ ﻋﺮﻑ ﺍﻟﻠﻪ ﺣﻖ ﻣﻌﺮﻓﺘﻪ ﻏﻴﺮﻯ ﻭ ﻏﻴﺮﻙ ﻭ ﻣﺎ ﻋﺮﻓﻚ ﺣﻖ ﻣﻌﺮﻓﺘﻚ ﻏﻴﺮ ﺍﻟﻠﻪ ﻭ ﻏﻴﺮﻯ (1) .


ﻭ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺍﻳﻦ ﻣﻘﺎﻝ ﺳﺨﻦ ﻳﻜﻰ ﺍﺯ ﻣﺘﻜﻠﻤﻴﻦ ﻣﺸﻬﻮﺭ ﺑﻨﺎﻡ ﻧﻈﺎﻡ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺣﻖ ﺁﻧﺤﻀﺮﺕ ﭼﻨﻴﻦ ﻣﻴﮕﻮﻳﺪ :


ﻛﺎﺭ ﺍﻣﻴﺮ ﺍﻟﻤﺆﻣﻨﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﺳﺨﺖ ﻣﺸﻜﻞ ﺍﺳﺖ ﭼﻪ ﺍﮔﺮ ﺑﺨﻮﺍﻫﻴﻢ ﺩﺭ ﻣﺪﺡ‏ﻭ ﺛﻨﺎﻯ ﺍﻭ ﺑﺎﻗﺘﻀﺎﻯ ﺣﻖ ﻭ ﻣﻘﺎﻡ ﺳﺨﻦ ﮔﻮﺋﻴﻢ ﻏﺎﻟﻰ ﻣﻴﺸﻮﻳﻢ،ﻭ ﺍﮔﺮ ﻗﺼﻮﺭ ﻭﺭﺯﻳﻢ ﻛﺎﻓﺮ ﮔﺮﺩﻳﻢ،ﻭ ﻳﻚ ﺣﺎﻟﺖ ﻣﻴﺎﻧﻪ ﻣﻴﺎﻥ ﺍﻳﻦ ﺩﻭ ﺣﺎﻝ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻟﻄﻴﻒ ﻭ ﺩﻗﻴﻖ،ﻭ ﺍﺩﺭﺍﻙ ﺁﻥ ﻣﻨﻮﻁ ﺑﺘﻮﻓﻴﻖ ﺍﺳﺖ (2) .


ﭘﻰ‏ﻧﻮﺷﺘﻬﺎ:


(1) ﻣﻨﺎﻗﺐ ﺍﺑﻦ ﺷﻬﺮ ﺁﺷﻮﺏ ﺟﻠﺪ 2 ﺹ .51


(2) ﻧﺎﺳﺦ ﺍﻟﺘﻮﺍﺭﻳﺦ ﺯﻧﺪﮔﺎﻧﻰ ﺍﻣﺎﻡ ﺑﺎﻗﺮ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴﻼﻡ ﺟﻠﺪ 7 ﺹ .127

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۸/۲۲
قلم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی